Online interventie De Groeifabriek

Ontwikkeling De Groeifabriek

De online interventie De Groeifabriek is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek naar ‘mindset interventies’ van Carol Dweck en David Yeager [11, 12]. Pluryn heeft in samenwerking met wetenschappers, professionals en cliënten deze interventie aangepast aan de specifieke leerbehoeften van jongeren met een beperking. Participatie van cliënten staat gedurende het hele project centraal, zowel in het ontwikkel- als onderzoekstraject.


Inhoud De Groeifabriek

De online interventie De Groeifabriek bestaat uit zes sessies en één boostersessie. Alle sessies zijn interactief en bestaan uit een animatiefilmpje met kernboodschap, twee interactieve opdrachten en een samenvatting. Voor aanvang van de eerste sessie kiest de jongere een ‘avatar’. Dit maatje zal de jongere door de sessies leiden.

Jongeren leren in zes sessies denken met een groeimindset. De onderdelen die in de verschillende sessies aan bod komen:

Sessie 1: In sessie 1 van De Groeifabriek leren jongeren dat alles wat je doet, denkt en voelt wordt geregeld in je hersenen. Jongeren leren dat als je iets nieuws leert er nieuwe verbindingen worden aangemaakt, maar ook dat bestaande verbindingen sterker worden door te oefenen.

Sessie 2: In de tweede sessie leren de jongeren over de vaste mindset en groeimindset en wat deze betekenen.

Sessie 3: In sessie 3 staan de kernbegrippen inzet, tegenslag en kritiek van anderen centraal. Hoe ga je hiermee om als je denkt met een groeimindset? Ook komt in deze sessie het begrip ‘groeigedachtes’ aan bod. Jongeren oefenen met groeigedachtes.

Sessie 4 en 5: In de vierde en vijfde sessie leren jongeren het ‘groeirecept’ = inzet + juiste strategie + hulp van anderen.

In sessie 4 leren jongeren over de eerste twee begrippen van dit recept. Zij leren dat het niet alleen belangrijk is je best te doen, maar dat het soms noodzakelijk is om verschillende manieren te proberen om tot groei te komen.

In sessie 5 leren jongeren dat hulp van anderen soms onmisbaar is als je iets nieuws wilt leren. Hulp vragen en accepteren is niet altijd makkelijk. Jongeren leren het stappenplan ‘hulp vragen'.

Sessie 6: Dit is een compilatie waarbij de belangrijkste punten van sessie 1 t/m 5 aan bod komen.

In sessies 3 t/m 5 worden filmpjes getoond waarin andere jongeren uitleggen hoe een groeimindset hen heeft geholpen hun gevoelens of gedrag te veranderen en beter in dingen te worden.

Jongeren ontvangen verder na elke sessie twee keer een ‘reminder’. Dit is een korte boodschap met een belangrijke zin uit de sessie of een klein opdrachtje om de transfer te maken naar het dagelijks leven. Tevens maken jongeren iedere week enkele huiswerkopdrachten in hun werkboek.


Online interventie

Er is om meerdere redenen gekozen voor een online interventie. Niet alleen kunnen online interventies op termijn veel kosten-effectiever worden aangeboden, maar het is tevens mogelijk om optimaal rekening te houden met de (verscheidenheid aan) specifieke behoeften van jongeren met een verstandelijke beperking. De interventie komt tevens tegemoet aan de specifieke leerbehoefte van het individu. Zo wordt de inhoud van de interventie gevisualiseerd via animaties en worden de teksten voorgelezen. De jongere kan namelijk zelf bepalen – al dan niet met ondersteuning van de begeleider – in hoeverre herhaling of ondersteuning nodig is. Daarnaast is het mogelijk om herhaling van het animatiefilmpje uit te zetten, terug te gaan in de sessie en om de auditieve ondersteuning wel of niet toe te passen. Tot slot maakt de vorm van een online interventie het mogelijk de interventie op een makkelijke manier beschikbaar te stellen voor geïnteresseerden.

 

 

Referenties:

11]. Dweck, C. S. (2006). Mindset: the new psychology of success. Random House USA Inc.    

 

[12]. Yeager, D. S., Johnson, R., Spitzer, B. J., Trzesniewski, K. H., Powers, J., & Dweck, C. S. (2014). The far-reaching effects of believing people can change: Implicit theories of personality shape stress, health, and achievement during adolescence. Journal of Personality and Social Psychology, 106(6), 867-884.